Varsan rekisteröinti

VARSAN REKISTERÖINTI

Varsan rekisteröinti on kaksivaiheinen: ensin ilmoitetaan, sitten tunnistetaan.

•
Varsa ilmoitetaan rekisteriin heti syntymän jälkeen. Se tapahtuu lähettämällä astutus-/varsomistodistus täytettynä hevosjalostusliittoon kuukauden sisällä varsomisesta. Myös tyhjäksi jääneen tai luoneen tamman varsomistodistus lähetetään liittoon.
  •
Varsan tunnistaminen tapahtuu syksyllä, kun sen varsakarva on vaihtunut (ikä noin 4 kuukautta). Sitä ennen maksetaan oriinpitäjälle varsamaksu, josta saa syntymätodistuksen kuitiksi. Tunnistus tilataan hevosjalostusliitosta (http://www.hevosjalostusliitot.fi/).

Varsan ilmoittaminen rekisteriin

Varsomistodistukseen kirjoitetaan varsan syntymäaika, sukupuoli ja nimi. Nimiehdotuksia pitää mainita useampia, jotta varsalle löydetään helposti sen oma ainutkertainen nimitunnus.

Mitä nopeammin palauttaa varsomistodistuksen liittoon, sitä edullisemmaksi rekisteröinti tulee. Rekisteröintimaksu on 17 euroa, kun todistus saapuu liittoon kuukauden sisällä varsomispäivästä. Maksu korottuu 40 euroon, kun todistus saapuu varsan ensimmäisen elinkuukauden jälkeen, mutta kuitenkin syntymävuoden loppuun mennessä. Mikäli ilmoitus saapuu tätä myöhemmin, rekisteröinnin hinta nousee 120 euroon.

Rekisteröinnin yhteydessä laskutetaan polveutumismääritys, joka on 65 euroa. Käsittely- ja postikulut ovat 3 euroa.

Varsan tunnistaminen

Tunnistuksen tekee liiton virkailija, joka saapuu paikalle sovittuna aikana. Varsasta kirjataan ylös väri ja merkit sekä otetaan verinäyte isyystutkimusta varten ja asennetaan mikrosiru. Näytteenottoa varten varsalla on oltava tottuneet kiinnipitäjät.

Tunnistajalle luovutetaan tunnistuksen yhteydessä varsan syntymätodistus, jonka oriinpitäjä on lähettänyt kuitiksi siitä, että asiaan kuuluvat varsamaksut on maksettu. Tunnistajalle annetaan mukaan myös mahdolliset omistajanvaihdokset varsasta.

Suomenhevosilla ja lämminverisillä ravihevosilla rekisteröinti eri toimenpiteineen (varsomistodistuksen palautus, syntymätodistuksen lunastus ja tunnistus) on tehtävä viimeistään syntymävuotta seuraavaan vuoden maaliskuun loppuun mennessä, jotta varsa saa ravikilpailuoikeuden.

Rekisteröinti Suomen Hippokseen

Hevosjalostusliittojen edustajat toimittavat tunnistuslomakkeen, syntymätodistuksen ja mahdolliset omistajanvaihdokset Suomen Hippokseen, jossa hevosten ja ponien rekisteröinti suoritetaan loppuun. Rekisteröitävän hevosen paperit lähetetään hevosjalostusliitosta Hippokseen vasta, kun tunnistusmaksu on maksettu. Kun rekisteröinti on valmis ja maksu on suoritettu, hevosen omistajalle toimitetaan hevospassi.

Varsan kasvattajaksi rekisteröidään automaattisesti varsan emän omistaja, mikäli kasvattajarekisteriin ei ole tehty ilmoitusta hallintaoikeuden siirrosta. Lue lisää hallintaoikeuden siirrosta täältä.

Hevosten rekisteriä koskeva sivu.